Perfumy niszowe są jak muzyka klasyczna – nie dla każdego. Ale tak jak wytrawni melomani doceniają Czajkowskiego, tak perfumy niszowe trafiają w gust znawców perfum. Bo zapach niszowy jest… No właśnie, jaki właściwie jest? Wyjaśniamy, w czym tkwi fenomen perfum niszowych i przedstawiamy producentów, którzy słyną z ekskluzywnych, trudno dostępnych kompozycji. Perfumy niszowe, czyli jakie? Według słownika PWN nisza to: wolne miejsce, jakie może zająć np. producent na rynku towarów. Ale przecież marki perfum niszowych nie wymyśliły żadnego novum – mieszanki olejków eterycznych były używane już w starożytności, a na rynku są setki tysięcy perfum. Jednak marki tworzące niszowe zapachy oferują klientom coś całkiem innego niż popularne, łatwo dostępne perfumy. Kompozycje są przeznaczone dla wąskiej grupy odbiorców – nie tylko same perfumy są ekskluzywne, ale również doświadczenie ich użycia wyróżni Cię z ogółu. Po pierwsze: alternatywny skład perfum niszowych Od lat 90. ubiegłego wieku w głównym nurcie perfumeryjnym dominują albo słodkie perfumy z rodziny gourmand, albo zapachy kwiatowe. Perfumy niszowe proponują coś zgoła innego – zaskakują składnikami. Czy w kompozycjach jest miejsce na pomidory, zapach kościoła albo wędzonej szynki? Dlaczego by nie! Oczywiście nie brak wśród nich klasyków opierających się na przykład na nucie różanej lub gardenii (wiele kwiatowych perfum niszowych znajdziesz u Roberta Pigueta czy Histoires de Parfums. Zapachy niszowe to też perfumy orientalne, skórzane, korzenne oraz niesklasyfikowane w żadnej z kategorii… Można się zaskoczyć! Czy wiesz, że… Niszowa marka Escentric Molecules tworzy swoje perfumy w oparciu o tylko jeden – chemiczny lub naturalny – składnik. To rewolucyjne podejście do wyrobu zapachów. Po drugie: szacunek dla tradycji perfumeryjnej Wiele niszowych perfum pochodzi ze starych, szanowanych domów perfumeryjnych. Kompozycje nie są przypadkowe – czasem opracowanie idealnego zapachu zajmuje dziesięciolecia. Przykładem marki bazującej na wieloletniej tradycji jest Molinard – jej historia sięga 1849 roku! Od czterech pokoleń jedna rodzina pielęgnuje perfumeryjny biznes, ogromną wagę przywiązując do detali, takich jak eleganckie flakony i pochodzenie składników. Piękne flakony drogich perfum Również flakony są elementami, który odróżniają zapachy niszowe od komercyjnych. Wiele niszowych marek stosuje jednorodne, unikalne tylko dla swojego brandu flakony. L’Artisan Parfumeur zamyka swoje zapachy w butelce z przydymionego szkła – jak ze starej apteki z tradycjami. Flakony The Diffrent Company są bardzo nowoczesne i minimalistyczne. Podobnie jak Escentric Molecules. Osoby, które lubią kobiece, starodawne flakoniki zakochają się natomiast w opakowaniach Annick Goutal. Po trzecie: ograniczona ilość perfum niszowych Perfumy niszowe nie są komercyjne, co oznacza, że nie są produkowane na szeroką skalę. Marki takie jak The Diffrent Company czy Amouage są znane w kręgach osób zainteresowanych branżą perfumeryjną, ale nie są tak popularne jak wielcy producenci perfum, np. Chanel czy Dolce&Gabbana. Domy perfumeryjne swoje niszowe zapachy postrzegają w kategoriach sztuki. Wiedzą, że jeśli coś jest produkowane w tysiącach egzemplarzy, przestaje być dziełem, a staje się produktem. Oczywiście bardziej popularne marki, jak Yves Saint Laurent czy Davidoff mogą pochwalić się pozycjami niszowymi (limitowanymi) w swojej ofercie, ale wtedy te perfumy będą się wyróżniać – poza składem – albo ceną, albo dostępnością. Po czwarte: trudna dostępność Ograniczona ilość perfum niszowych wiąże się też z tym, że są one trudniej dostępne. Nie dostaniesz zapachu Serge Lutens czy Comme Des Garcons w pierwszym lepszym sklepie z perfumami. Większość producentów, a raczej manufaktur czy domów perfumeryjnych nie chce, aby ich kompozycje były dostępne w dużych sieciówkach. Nieraz trzeba na zapachy niszowe polować – tylko nieliczne perfumerie niszowe oferują ich sprzedaż w Polsce. Dla brandów niszowych liczy się jakość, nie ilość. Dlatego alternatywne perfumy nie są produkowane w tysiącach sztuk. To ma często przełożenie na cenę, choć nie jest regułą. Co prawda za niektóre buteleczki Maison Francis Kurkdjian trzeba zapłacić ponad 1000 zł, ale niszowy zapach możesz kupić już za mniej niż 200 zł. Szukaj ich w asortymencie takich kultowych marek perfum jak: Penhaligon’s, L’Artisan Parfumeur czy Odem Swiss Perfumes. TEST: Czy perfumy niszowe są dla Ciebie? Lubię perfumy, które dla wielu moich znajomych wydają się „dziwne”. Lubię, gdy ktoś pyta mnie, czym pachnę. Lubię wyróżniać się z tłumu. Nie lubię przesłodzonych kompozycji zapachowych. Lubię eksperymentować i próbować nowych smaków, zapachów i doświadczeń. Większość odpowiedzi TAK: Lubisz wyróżniać się, dlatego perfumy niszowe są dla Ciebie! Koniecznie wypróbuj jedną z alternatywnych kompozycji. Większość odpowiedzi NIE: Twoją domeną są klasyki – najlepiej czujesz się, używając tradycyjnych, eleganckich perfum. Sprawdź nasze bestsellery i wybierz zapach dla siebie!